home
about us
preparation
vehicle
route
reports
photos
links
email

Preparation

Na dat wij in februari 2004 voor ons zelf de knoop hadden door gehakt om een reis naar Afrika te maken voor in elke geval een half jaar, zijn wij gestart met de voorbereiding.

Het lezen van websites van andere overlanders (www.africa-overland.net) heeft ons veel informatie gegeven en ons heel erg geholpen met onze voorbereidingen. De ontmoeting met Camiel, met zijn website www.amsterdam2capetown.com heeft ons veel geleerd. Hij heeft 2 jaar geleden een soort gelijke reis gemaakt. Ook de ontmoeting met Peter en Nicoline, met hun website Noordwijk naar Kaapstad in 365 dagen (www.2africa.nl) was nuttig, aangezien zij net terug zijn van een reis door Afrika.

De auto
De eerste beslissing die genomen moest worden was de auto. Wij waren het er al snel over eens dat het een Toyota Landcruiser moest worden. In een van de vele verhalen die wij op internet hebben gelezen schrijft een stel, die met een Landrover reizen dat ze per dag slechts een half uur aan de auto hoeven te sleutelen. Dus geen Landrover. Want wij kunnen niet sleutelen. Nadat we een aantal Landcruisers hadden bekeken en gereden, waren we enthousiast geworden over het type 80. Allebei toch wel gehecht aan enig comfort en luxe, voor zover dat mogelijk is met zo’n reis, was dit een auto die daar het dichts bij in de buurt kwam. Alleen moest het dan wel een Landcruiser worden zonder turbo en zonder elektrische voorzieningen (wel airco Ha!!). Immers hoe minder er kapot kan gaan hoe beter. Het was maart 2004 en we gingen langs bij 4x4 Parts in Culemborg. Nog helemaal niet van plan een auto te kopen, immers we gingen pas eind van het jaar vertrekken, stond daar opeens de auto die we zochten. De Toyata HZJ80; Mooi om te zien (het oog wil ook wat), 155 liter dieseltank, goed verenpakket, en 5 deurs met openslaande deuren aan de achterkant (dus geen klep). Alle foto’s, details, pluspunten, veranderingen en eigenaardigheden van ons vervoersmiddel kun je zien en lezen in het hoofdstukje Vehicle.

Toen kwamen de volgende belangrijke keuzes:
De ijskast en het imperiaal in combinatie met de daktent.

De koelkast
Na lang wikken en wegen is het een Engel koelkast met 40 liter inhoud geworden. We drinken graag onze witte wijn koel ook in de Sahara. Het kost wat, maar dan heb je ook wat….. Degelijk en goed, bestand tegen off road kapriolen, en de accu is niet binnen de kortste keren leeg.

De daktent
De keus van de tent en daarmee ook het imperiaal heeft heel wat energie en discussies met zich meegebracht. We waren meteen verliefd op het Howling Moon daktentje, dat we zagen bij Aad Kok in Heemstede. Maar aangezien het ons huisje zou worden voor 8 maanden, voelden wij ons genoodzaakt nog verder te kijken. Zo stuitte wij op de Italiaanse daktent, de Magollini. Deze ziet er gesloten uit als en ski kist en wordt op een eenvoudige manier opgekrikt tot daktent. Die luxe leek ons ook wel wat. Zeker toen bleek dat deze tent bij aanschaf in Italië, niet veel duurder was dan de Howlingmoon daktent van tentdoek met puntdakje. Na veel twijfel over de keus, gaf de uitspraak van onze buren de doorslag: “Zo’n echte daktent is toch veel romantischer en past echt in Afrika.” Dus het werd de Howling Moon daktent van 2,20meter lang en 1,40 meter breed.

Imperiaal
Voor de Imperiaal kwamen we terecht bij Frontrunner. Een imperiaal van aluminium, wat en stuk lichter is dan staal, Zuid Afrikaans vakwerk.

4WD Training
Omdat wij beiden brave lease auto rijders zijn en dus heel veel asfalt ervaring hebben, leek het zinnig wat terrein mee te maken. Naar het Brabantse getogen waar wij met tranen in de ogen, onze schoongepoetste landcruiser het zand en de modder in stuurden. Aan het eind van de dag blijkt zo`n auto als en ballerina door het terrein te hupsen en hebben wij het gevoel dat niets ons te veel zal zijn in de bush.

Paklijst en things to do
Vervolgens werd het toch wel tijd om een paklijst op te stellen en eens op een rijtje te zetten wat wij nog allemaal moesten doen voor onze reis. Even schrikken over de hoeveelheid, maar er is tenminste overzicht. (althans dat hopen wij…) Ga voor het totaaloverzicht naar de complete paklijst.

Zandplaten, GPS, waterzuiveringsinstallatie
Over onderdelen als de zandplaten, de GPS, het waterzuiveringssysteem hebben wij lang gediscussieerd. De zandplaten zijn uiteindelijk aluminium zandplaten geworden, gekockt bij Woick in Stuttgart. Wij hebben in Notter, bij de Garmin shop, de GPS V gekocht. Hierin zit een basiskaart van Afrika en kunnen we routes plannen. Op het laatste moment, vlak voor vertrek hebben wij besloten geen complete waterzuiveringsinstallatie met pomp en filters aan te leggen in de auto. Wij gaan tijdens onze reis flessen drinkwater kopen. Mocht dit op bepaalde momenten niet lukken, dan gaan we het water uit de Afrikaanse kraan zuiveren met een MSR keramisch waterfilter.

Het maken van de website
Omdat het toch wel heel leuk is om geïnteresseerden op de hoogte te houden van onze avonturen, een website.

Naast al het besluiten en kopen van alle spullen, de inrichting van de auto, de aanpassingen van de auto, de injecties bij de GGD, zijn we heerlijk twee weken een proefreis gaan maken naar Italië en Zwitserland.


Uitleg van Peter en Nicoline.