home
links

Reports Zuid-Afrika 2, September 2005

21 en 22 september 2005, Nelspruit en Pretoria
Voor de tweede keer in onze reis komen we Zuid-Afrika binnen. Het land voelt wederom erg goed en we hebben weer een soort van thuisgevoel. We rijden richting Nelspruit over een mooie snelweg met links en rechts velden mais en sinaasappels. Wat is dit land toch anders, dan de rest van Afrika. Aan het eind van de dag rijden we de camping op bij Nelspruit, een keurige plek, met zwembad. We eten iets in het bijbehorende restaurant (geen aanrader) en voor we gaan slapen denken we nog een x met weemoed terug aan de mooie stranden in Mozambique. De volgende dag gaan we vroeg Nelspruit in, wat een zeer welvarend stadje blijkt te zijn met prachtige winkels en luxe supermarkten. We gaan internetten en kopen nog een aantal campingspullen, zodat de auto compleet is als we hem afleveren voor de verkoop. Heel toevallig zien we een AA, de Zuid Afrikaanse ANWB, en stappen naar binnen in de hoop informatie te krijgen hoe we onze Carnet de Passage kunnen uitstempelen als we onze auto achterlaten in Pretoria voor de koper van onze auto. Na veel gebel, waaronder met het hoofdkantoor van de AA in Johannesburg en pogingen tot uitleg, blijkt dat we een "Letter of Approval" nodig hebben om onze borg van 4000,- euro terug te krijgen in Nederland. Deze letter of approval kan geregeld worden door de AA, voor het bedrag van 250,- euro. Er zit niets anders op dan dit te betalen, want wij willen onze borg erg graag terug.
's Middags rijden we richting Pretoria. Als we hier om een uurtje of 4 aankomen gaan we meteen op zoek naar de Proefplaas (experimental farm) van de Universiteit van Pretoria. Dit is de plek waar wij, op verzoek van de koper, de auto achterlaten a.s. maandag als wij richting Kaapstad vertrekken. De professor die er over gaat is er niet en we spreken af met de manager van de proefplaas dat we morgenochtend terug komen. We gaan opzoek naar de enige camping in Pretoria, die zeker niet tegenvalt al ligt tie bijna aan de snelweg, waar het verkeer overheen raast.

22 en 23 september 2005, Pretoria en Mountain Sanctuary Park in Magaliesberg
We hebben ondertussen de juiste professor aan de lijn gehad en gaan nogmaals bij de Proefplaas langs om de stalling af te spreken. Maandag om 8 uur zullen we de auto brengen en Liesbeth, de secretaresse, zal er zijn en ons dan naar het treinstation te brengen. Dan gaat het verder met de trein naar Kaapstad.
We doen boodschappen en posten via het postkantoor een doos met 20 kilo aan souvenirs en boeken richting Amsterdam. Nu we de auto achterlaten in ZA zullen we al onze bagage mee moeten nemen naar Nederland. We hebben besloten om nog een nachtje door te brengen in Magaliesberg, een prachtig natuurgebied ten westen van Johannesburg. In de buurt van buffelspoortdam gaan we naar Mountain Sanctuary Park, een prachtige plek met zwembad waar je ondermeer kan kamperen. We doen een laatste braai en slapen voor de laatste keer in onze daktent. Het is nog moeilijk te bevatten dat we over
ruim een week weer in een huis slapen, ons eten weer zullen koken op een gasfornuis en onze tijd voornamelijk binnen zullen door brengen. Nog maar niet te veel aan denken....

24 tot 26 september 2005, Kameeldrift bij Pretoria
We staan vroeg op en gaan richting Kameeldrift, waar we het weekend zullen doorbrengen bij de familie van Schalkwijk. We rijden eerst nog bij een carwash langs waar we de auto van buiten laten schoonmaken en waar ze de motor schoonspuiten. Bij de familie van Schalkwijk worden we voor de 2e keer zeer hartelijk ontvangen. Behalve Dirk en Doris is ook, Kobus aanwezig. Het is meteen gezellig en we vermaken ons goed. Ondertussen maken we al onze spullen en de binnenkant van de auto schoon. Het eten is heerlijk en de gastvrijheid is wederom hartverwarmend.

26 tot 27 september 2005, Met de trein naar Kaapstad
Maandagochtend is het zover. We nemen afscheid van Doris, Dirk en Kobus en rijden richting de Proefplaas. We kijken nog een x goed naar onze auto, maken foto's en na een mooie speech nemen we afscheid van onze bolide. Het is een heel vreemd gevoel om de auto die ons door heel Afrika trouw is gebleven achter te laten....
Tijd om te gaan, anders missen we de trein. Op het station wachten we samen met andere mensen op ons nieuwe vervoermiddel die ons naar Kaapstad gaat brengen. Het lijkt alsof we weer een nieuw avontuur ingaan en natuurlijk zijn we ook excited dat we naar onze eindbestemming Kaapstad gaan. Uiteindelijk was dat altijd ons plan; over land van Amsterdam naar Kaapstad. We zitten 2e klasse, wat niet slecht blijkt te zijn. We hebben een eigen coupe, waar we ook slapen die nacht. Onderweg kletsen we met de andere passagiers, we lezen een boek, aanschouwen het landschap dat voorbijkomt en eten prima in het rijdende restaurant.

27 tot 30 september 2005, Kaapstad
Einde dag. Aankomst op het station in Kaapstad. We nemen de taxi naar onze "Mountain Manor" (www.mountainmanor.co.za), het hotel met appartementjes (en parkeerplaatsen; ideaal voor overlanders) waar wij onze laatste Afrikaanse dagen gaan doorbrengen. Kaapstad heeft de heerlijke combinatie van westers comfort en Afrikaanse sferen. Niet dat hier enige dreiging is van wilde dieren, bush, stof of zand, maar toch voel je dat het Afrika is. We brengen de dagen door met het verkennen van de stad met overal heerlijke koffietjes drinken en veel en lekker eten. Bij de Waterfront genieten we met hordes toeristen waar we ons dapper onder mengen en doen zelfs een tripje met een boot om walvissen te gaan spotten en zowaar, na lang wachten en goed kijken ( eerst dacht ik dat het een oude binnenband was) zien we ze. We hebben in totaal voldoende tijd om uitgebreid dor de stad te cruisen en leuke winkeltjes en pleintjes en wat dies meer zei te bezoeken. Zo eindigd een enerverend avontuur met wat shoppen en teveel eten en drinken.
Het aller laatste moment is de taxi naar het vliegveld te nemen en inchecken.

Dag Afrika, bedankt voor een onvergetelijke ervaring!!!

Wij hopen dat Afrika "overeind" kan blijven met al het moois zoals het nu is!!!!